Owoce i warzywa

jablko

Program dla szkół

Program dla szkół

Asortyment

Asortyment

Terminy

Terminy

Przystąpienie

Przystąpienie

Owoce i warzywa

Jabłka
Jedne z najpopularniejszych owoców w Polce należące do rodziny różowatych. Mają niską wartość kaloryczną, gdyż średniej wielkości jabłko, ważące 150g to tylko 50kcal. Jabłka są źródłem wielu witamin: A, C, E oraz z grupy B, których najwięcej znajduje się bezpośrednio pod skórką. Dzięki dużej ilości antyoksydantów opóźniają procesy starzenia się organizmu i chronią go przed różnymi chorobami. Są dobrym źródłem błonnika. Systematyczne jedzenie 1-2 jabłek dziennie obniża cholesterol oraz zmniejsza ryzyko zawału.

Gruszki
To smaczne i aromatyczne owoce z rodziny różowatych, które zawierają witaminy: A, C, K, PP,B1, B2, B6, kwas foliowy. Zawierają też sporo potasu oraz fosfor, wapń, magnez, sód, bor, żelazo, miedź. Jako jedne z nielicznych owoców posiadają jod, co wspomaga leczenie chorób tarczycy. Są dobrym źródłem błonnika pokarmowego, dzięki czemu obniżają cholesterol i usprawniają pracę przewodu pokarmowego. Systematyczne jedzenie gruszek chroni nas przed różnymi chorobami, w tym chorobami układu krążenia. Jedna średniej wielkości gruszka ważąca 150g to około 62kcal.

Truskawki
Owoce te należą do roślin z rodziny różowatych. Są bombą witamin i minerałów. Truskawki zawierają dużo witaminy C, witaminę PP oraz witaminy z grupy B, a także żelazo, wapń, fosfor, magnez i mangan. Sok z truskawek działa bakteriobójczo. Charakteryzują się także niską kalorycznością, gdyż szklanka truskawek (około 150g) to zaledwie 42kcal. Stanowią więc dietetyczną przekąskę, którą możemy podjadać między posiłkami bez obaw o figurę. Truskawki wykorzystywane są także w kosmetyce, gdyż odświeżają włosy i skórę oraz likwidują przebarwienia.

Marchew
To warzywo z rodziny selerowatych. Swój kolor zawdzięcza związkowi o nazwie beta-karoten, z którego powstaje witamina A odpowiadająca m.in. za poprawne, ostre widzenie w ciemności. Ponadto marchew zawiera witaminę B1, B2, K, PP oraz sporo wapnia, żelaza, potasu, miedzi, fosforu a nawet jodu. Jest jednym z pierwszych pokarmów podawanym dzieciom, gdyż ma właściwości regulujące pracę układu pokarmowego. Działa także przeciwpasożytniczo i podnosi odporność. Posiada właściwości przyspieszające przemianę materii oraz obniżające cholesterol. 100g marchwi (około 2 średnie sztuki) to 20kcal.

Słodka papryka
Należy do roślin z rodziny psiankowatych. Jest bardzo dobrym źródłem witaminy C. Zawiera jej 5 razy więcej niż cytryna. W jej składzie znajdziemy również witaminy z grupy B, beta-karoten oraz wapń, potas, żelazo i magnez. Papryka poprawia cerę i uszczelnia naczynka krwionośne. Wyostrza wzrok, podnosi odporność, chroni przed miażdżycą i usprawnia działanie układu pokarmowego. Średniej wielkości papryka ważąca 200g to zaledwie 48kcal.

Rzodkiewka

To jedno z najzdrowszych warzyw należących do rodziny kapustowatych dostępne w ciągu całego roku. Rzodkiewka dobrze reguluje przemianę materii i poprawia odporność organizmu, gdyż zawiera wiele witamin z grupy B, witaminę C, beta karoten oraz sporo błonnika, a przy tym niewiele kalorii. 100g rzodkiewki (ok. 7 szt. średniej wielkości) to 14kcal. W jej skład wchodzi także wiele związków mineralnych w tym siarka, która wzmacnia włosy oraz magnez i żelazo. Obecność w rzodkiewce związków eterycznych leczy kaszel i oczyszcza nos.

Pomidory
Pomidory należą do roślin z rodziny psiankowatych. Posiadają ogromną moc odżywczą. W ich składzie znajdziemy witaminy C, E, PP, K, witaminy z grupy B, beta-karoten oraz minerały takie jak: wapń, potas, magnez, żelazo. Pomidory dobrze odżywiają organizm i sprzyjają zgrabnej sylwetce. Zawierają także związek o nazwie likopen, który jest silnym antyoksydantem zapobiegającym m.in. zawałom serca, miażdżycy oraz nowotworom (szczególnie nowotworowi prostaty).

Kalarepa
To roślina dwuletnia należąca do rodziny kapustowatych. Warzywo trochę zapomniane, ale o bardzo cennych właściwościach odżywczych. Kalarepa jest bogata w składniki mineralne m.in. sód, potas, żelazo, miedź, fosfor, chlor, jod; karoteny; witaminę C, witaminy z grupy B oraz kwasy: nikotynowy, pantotenowy, szczawiowy oraz foliowy. Kalarepa poprawia trawienie, oczyszcza organizm z toksyn, wspomaga pracę serca i działa przeciwnowotworowo. Ciekawostką jest, że najbogatszą w składniki odżywcze częścią kalarepy są jej liście.

Zamknij menu